METODE MNEMONIK GURU SEKOLAH DASAR DALAM MENINGKATKAN DAYA INGAT PESERTA DIDIK

Authors

  • Septiniar Laoli Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta
  • Yoel Triyanto Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta
  • Jemy Saleky Combi Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta
  • Martin Putra Hura Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.33558/pedagogik.v12i2.9593

Keywords:

Mnemonic Method, Primary School Teachers, Memory, Effective Learning.

Abstract

The world of education today, especially at the elementary school level, has a number of hot issues that need attention, related to difficulties in remembering the material that has been learned. It is likely that this issue is caused by a lack of variety in learning, lack of individualised support from educators, learning methods that are not in accordance with the interests of learners, material overload (too much material in 1 learning session), lack of learner involvement, lack of connection and context, and lack of facilities in learning. Teachers are agents of change who have a very important role in shaping and developing the potential of students including in improving students' memory. The purpose of this study is to make a significant contribution in the context of developing effective learning strategies at the primary school level. The practical implications of the findings indicate the importance of the integration of mnemonic methods in the curriculum to support the achievement of learning objectives and improve learners' memory.

References

Amir, M. F. (2015). Proses Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Dalam Menyelesaikan Masalah Berbentuk Soal Cerita Matematika Berdasarkan Gaya Belajar. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah di Bidang Pendidikan Matematika, 1(2), Article 2. https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/matematika/article/view/235(Amir, 2015)

Ananda, R., & Fadhilaturrahmi, F. (2018). Analisis Kemampuan Guru Sekolah Dasar dalam Implementasi Pembelajaran Tematik di SD. Jurnal Basicedu, 2(2), 11–21.

Anggraini, D. L., Yulianti, M., Nurfaizah, S., & Pandiangan, A. P. B. (2022). Peran Guru dalam Mengembangkan Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 1(3), Article 3. https://doi.org/10.58540/jipsi.v1i3.53

Aziz, A. (2016). KBBI VI Daring. https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/Mnemonik

Bawamenewi, A. (2021). Teknik Akrostik untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i2.2184

Bujuri, D. A. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Literasi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.21927/literasi.2018.9(1).37-50

Desi Purwandari, 13144600173. (2017). Penerapan Metode Mnemonik untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PKN Kelas III SD Negeri Panggang II. Prodi PGSD Universitas PGRI Yogyakarta. https://repository.upy.ac.id/1527/

Dermawan, D. D., & Andartiani, K. (2022). Worksheets Electronic Development of STEAM-Based to Improve Students' Creative Thinking Ability. Jurnal Hipotenusa, 4(1), 71-81.

Dermawan, D. D., Wardani, S., & Pranoto, Y. K. S. (2021). Pengembangan instrumen assesmen HOTS pada pembelajaran IPA kelas V Sekolah Dasar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(3), 387-394

Dermawan, D. D., & Maulana, P. (2023). Analisis Berpikir Kritis Pada Pembelajaran PKN di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1671-1579.

Dermawan, D. D., & Sumarni, W. (2020). Efektifitas Pembelajaran Daring Selama Adanya Pandemic Covid 19. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 3, No. 1, pp. 605-609).

Dermawan, D. D., Maulana, P., & Ikhsan, M. T. H. (2022). Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Dengan Menggunakan Media Flanelgraf Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 229-239.

Dermawan, D. D., Wardani, S., & Pranoto, Y. K. S. (2021). Penerapan Asesmen Hots Sekolah Dasar Menggunakan Aplikasi Quizizz. CV. Zenius Publisher.

Dermawan, D. D. (2023). Pengembangan Asesmen Hots Multiple Choice Mengunakan Aplikasi Quizizz Di Sekolah Dasar. 6 (3), 1335–1345.

Dermawan, D. D., Wardani, S., & Pranoto, Y. K. S. (2021). Development using higher order thinking skills assisted by quizizz applications in science learning. In International Conference on Science, Education, and Technology (Vol. 7, pp. 89-97).

Eliza, F., Fadli, R., Ramadhan, M. A., Sutrisno, V. L. P., Hidayah, Y., Hakiki, M., & Dermawan, D. D. (2024). Assessing student readiness for mobile learning from a cybersecurity perspective. Online Journal of Communication and Media Technologies, 14(4), e202452.

Dewantara, I. P. M. (2014). Penerapan Pendekatan Pragmatik (Prinsip-prinsip Penggunaan Bahasa) Disertai Teknik Koreksi Sesama Temandan Koreksi Oleh Guru Untuk Meningkatkan Keterampilan Menceritakan Pengalaman Pada Siswa Kelas Viie SMP Negeri 5 Negara. Jurnal Santiaji Pendidikan, 3(2), 129588.

Febriana, N. N. I., & Alimuddin, N. (2024). Upaya Meningkatkan Daya Ingat Siswa Sekolah Dasar dengan Metode Mnemonik. Jurnal Teknologi Dan Pendidikan Dasar, 1(1), Article 1.

Halim, M. A. (2015). Keefektifan teknik mnemonic untuk meningkatkan memori jangka panjang dalam pembelajaran biologi pada siswa kelas viii smp al-islam 1 surakarta. https://digilib.uns.ac.id/dokumen/28711/Keefektifan-teknik-mnemonic-untuk-meningkatkan-memori-jangka-panjang-dalam-pembelajaran-biologi-pada-siswa-kelas-viii-smp-al-islam-1-surakarta

Haryani, E., Ahmad, S., & Aradea, R. (2021). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Daya Serap Siswa pada Pelajaran Akuntansi. Journal of Education Research, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.37985/jer.v2i2.51

Hasan, M., Harahap, T. K., Hasibuan, S., Rodliyah, I., Thalhah, S. Z., Rakhman, C. U., Ratnaningsih, P. W., Inanna, Mattunruang, A. A., Herman, Nursaeni, Yusriani, Nahriana, Silalahi, D. E., Hasyim, S. H., Rahmat, A., Ulfah, Y. F., & Arisah, N. (2023). METODE PENELITIAN KUALITATIF. Penerbit Tahta Media. https://tahtamedia.co.id/index.php/issj/article/view/182

Hasriadi, H. (2022). Metode Pembelajaran Inovatif di Era Digitalisasi. Jurnal Sinestesia, 12(1), Article 1.

Ismirat, S. (2020). Model Pembelajaran Mnemonik bantu Siswa Mengingat Sejarah. OSF. https://doi.org/10.31219/osf.io/fg748

Jamil, U. F. M., & Halim, F. A. (2018).Kaedah Mnemonik Akronik dalam Mata Pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi di Sekolah Rendah Agama Bersepadu Mersing. Online Journal for TVET Practitioners, 3(1), Article 1. https://penerbit.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4832

Khamsiah Mawar Fatmah, -, Ratnawaty Mamin, -, & Nurhayani H. Muhiddin, -. (2023).Pengaruh Strategi Belajar Mnemonics Rhythm and Rhyme terhadap motivasi belajar Peserta Didik . JURNAL IPA TERPADU, JIT 4 (2) (2021) 30-42. http://eprints.unm.ac.id/32932/

Khoerunnisa, P. & Syifa Masyhuril Aqwal. (2020). Analisis Model-model Pembelajaran | FONDATIA. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/fondatia/article/view/441

Kirom, A. (2017). PERAN GURU DAN PESERTA DIDIK DALAM PROSES PEMBELAJARAN BERBASIS MULTIKULTURAL. Jurnal Al-Murabbi, 3(1), Article 1.

Kusno, K., Rasiman, R., & Untari, M. F. A. (2020). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan pada Siswa Sekolah Dasar. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(3), Article 3. https://doi.org/10.23887/jlls.v3i3.29768

Lestari, N. D. D., Ibrahim, M., Amin, S. M., & Kasiyun, S. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Menghambat Belajar Membaca Permulaan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1278

Makbul, M., Farida, N. A., & Rukajat, A. (2022). Peserta Didik dalam Pandangan Teori Empirisme, Naturalisme, Konvergensi Naturalisme dan Tinjauan Pendidikan Islam. HAWARI : Jurnal Pendidikan Agama Dan Keagamaan Islam, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.35706/hw.v3i2.8417

Maola, P. S., & Lestari, T. (2021). Pengaruh Gadget terhadap Perkembangan Sosial Anak Sekolah Dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 3(1), Article 1.

Mustaqim, D. A. (2023). Peran Pendidikan Profesi Guru untuk Meningkatkan Profesionalitas dan Kualitas Pembelajaran di Indonesia. Literaksi: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(02), Article 02. https://doi.org/10.1111/literaksi.v1i02.224

Ndasi, A. A. R., Endu, S., Dhoka, F. A., Mawa, H. A., & Lawe, Y. U. (2023). Peningkatan Daya Ingat Siswa SD Melalui Metode Simulasi. Jurnal Citra Pendidikan Anak, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.38048/jcpa.v2i1.1507

Nurfadila, I. (2020). PENERAPAN METODE MNEMONIK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 2, 206–215.

Nurfadilah, I., Uswatun, D. A., & Sutisnawati, A. (2022).Penerapan Metode Mnemonic dalam Pembelajaran Tematik untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), Article 3. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2516

Nurhasnah, Remiswal, R., & Sabri, A. (2023). Ranah Kognitif, Afektif, dan Psikomotorik sebagai Objek Evaluasi Hasil Belajar. Jenis dan Model Evaluasi Pendidikan, Serta Implikasinya Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 28204–28220. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i3.11169

Nurkholis, N. (2014). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan IAIN Purwokerto, 1(1), 24–44. https://doi.org/10.24090/jk.v1i1.530

Nurzannah, S. (2022). Peran Guru Dalam Pembelajaran. ALACRITY : Journal of Education, 26–34. https://doi.org/10.52121/alacrity.v2i3.108

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), Article 6. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9498

Priyono, A., Ismail, A. N., Wardani, R. N., Mardiyanti, D., & Bariroh, L. (2021). Integrasi Manajemen Kurikulum sebagai Upaya Peningkatan Mutu Pembelajaran di Sekolah. DINAMIKA : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Keislaman, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.32764/dinamika.v6i2.2014

Qasim, M., & Maskiah, M. (2016). PERENCANAAN PENGAJARAN DALAM KEGIATAN PEMBELAJAAN. Jurnal Diskursus Islam, 4(3), Article 3. https://doi.org/10.24252/jdi.v4i3.7365

Raharjo, T. (2016). Peningkatan Kemampuan Daya Ingat Anak Slow Learner Melalui Terapi Kognitif Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Sosial Budaya, 5(1), Article 1.

Ramli, M. (2015). Hakikat Pendidikan dan Peserta Didik. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 5(1). https://doi.org/10.18592/jtipai.v5i1.1825

Rasiban, L. M. (2014).Penerapan Student Centered Learning (SCL) melalui Metode Mnemonik dengan Teknik Asosiasi Pada Mata Kuliah Kanji dasar . Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 13(2), Article 2. https://doi.org/10.17509/bs_jpbsp.v13i2.290

Ridwan, A. (2018). Peran Guru Agama dalam Bimbingan Konseling siswa Sekolah Dasar . Risalah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 4(1, March), Article 1, March. https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v4i1.47

Sari, N., Suryani, D., Fajari, L. E. W., & Rini, R. Y. (2023). Komunikasi Dengan Pendekatan HOTs Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Pada Abad 21. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.20961/jdc.v7i2.76438

Sidik, F. (2016). Guru Berkualitas Untuk Sumber Daya Manusia Berkualitas. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), Article 2.

Sulastri, S., Fitria, H., & Martha, A. (2020). Kompetensi Profesional Guru dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal of Education Research, 1(3), Article 3. https://doi.org/10.37985/jer.v1i3.30

Sulton Firdaus dan Siti Hafidah. (2020). Mnemonik: Solusi Kreatif untuk Meningkatkan Kemampuan Menghafal Kosa Kata Bahasa Arab Siswi Madrasah Aliyah Nurul Jadid | PALAPA. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/palapa/article/view/700

Syaparuddin, S., Meldianus, M., & Elihami, E. (2020).Strategi Pembelajaran Aktif dalam Meningkatkan motivasi Belajar PKN Peserta Didik. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.33487/mgr.v1i1.326

Widayati, Y. T. (2014). Visualisasi Pembelajaran bahasa Inggris Tingkat Sekolah Dasar Berbasis Multimedia. Majalah Ilmiah INFORMATIKA, 1(1), Article 1. https://www.unaki.ac.id/ejournal/index.php/majalah-ilmiah-informatika/article/view/131

Windarsih, C. A. (2016). Aplikasi Teori Umpan Balik (Feedback) dalam Pembelajaran Motorik pada Anak Usian Dini. Tunas Siliwangi : Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.22460/ts.v2i1p20-29.306

Zaenuri, Z., & Maemonah, M. (2021). Strategi Mnemonic Sebagai Solusi Untuk Pengayaan Kosa Kata Pada Anak Tunarungu Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1038

Zulfahmi, Z., & Sari, A. (2018).Penerapan Metode Cerita dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas V SDN 12 Lubuk Alung Kabupaten Padang Pariaman. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.15548/alawlad.v8i1.1593

Downloads

Published

2024-10-04