STRATEGI GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENGATASI KEJENUHAN BELAJAR PADA SISWA DI SMA NEGERI 10 GOWA

Authors

  • Irka Novianti
  • Rusli Malli Universitas Muhammadiyah Makasar
  • Sitti Muthahharah Universitas Muhammadiyah Makasar

DOI:

https://doi.org/10.33558/kinerja.v2i2.10085

Keywords:

Strategy, Islamic Education Teacher, Boredom

Abstract

In the education process, there are often cases, one of which is learning saturation.  The meaning of saturation is literally dense or very full, not only that, saturation can also mean boredom. If a learner in the educational process faces such a boredom incident, the matter may make the learner feel that he is wasting his time. Learning boredom is time spent studying, but there are no results. The purpose of this study was to determine and analyze the strategy of Islamic religious education teachers in overcoming learning saturation in students at SMA Negeri 10 Gowa. The research method applies a qualitative approach with the type of field research. This research uses primary sources derived from documentation and interviews with teachers and students of SMA Negeri 10 Gowa. The results showed that about the strategy of Islamic religious education teachers in overcoming learning boredom in students at SMA Negeri 10 Gowa through varied learning methods, doing ice breaking, building a conducive learning atmosphere, providing rewards, conducting learning outside the classroom and building family relationships between teachers and students

References

adam, A. (2023). Integrasi Media Dan Teknologi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Amanah Ilmu: Jurnal Kependidikan Islam, 3(1), 13–23.

Afifah, S. (2019). Pengaruh Kejenuhan Belajar Dan Interaksi Sosial Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa Dengan Sistem Pesantren Modern Di Samarinda. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(4), 527–532.

Agustina, P., Bahri, S., & Bakar, A. (2019). Analisis Faktor Penyebab Terjadinya Kejenuhan Belajar Pada Siswa Dan Usaha Guru Bk Untuk Mengatasinya. Jimbk: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan & Konseling, 4(1). Https://Jim.Usk.Ac.Id/Pbk/Article/View/7153

Anisaturahma, A., Nizar, M., Fujiaturrahman, S., Darmutika, L. A., Hastuti, I. D., & Ningsih, A. S. P. (2024). Hubungan Penggunaan Ice Breaking Terhadap Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Seminar Nasional Paedagoria, 4(1), 269–278. Https://Journal.Ummat.Ac.Id/Index.Php/Fkip/Article/View/25634

Aziz, A., Zulfikri, M. A., Romdhoni, S., & Putra, P. (2024). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Turabian: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 10–17. Https://Doi.Org/10.33558/Turabian.V2i1.9507

Barlian, E. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Https://Osf.Io/Preprints/Inarxiv/Aucjd/

Biantoro, O. F., Ruwandi, R., & Munif, M. (2022). Efektivitas Penggunaan Ice Breaking Dalam Pembelajaran Daring Pada Mata Kuliah Ilmu Tauhid. Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 12(1), 34–47.

Bildhonny, A. F. (2017). Menurunkan Kejenuhan Belajar Siswa Dengan Teknik Relaksasi Pada Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani. Seminar Nasional Pendidikan Olahraga, 1(1), 274–280. Https://Core.Ac.Uk/Download/Pdf/267024051.Pdf

Fauziyah, N. (2013). Faktor Penyebab Kejenuhan Belajar Sejarah Kebudayaan Islam (Ski) Pada Siswa Kelas Xi Jurusan Keagamaan Di Man Tempel Sleman. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 99–108.

Firmansyah, M., & Sihombing, B. (2022). Demonstrasi Penyaringan Air Sederhana Di Dusun Tegalamba Desa Kedungjaya, Cibuaya Karawang. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Dan Pengabdian Universitas Buana Perjuangan Karawang, 2(1), 1249–1257.

Gerring, J. (2017). Qualitative Methods. Annual Review Of Political Science, 20(1), 15–36. Https://Doi.Org/10.1146/Annurev-Polisci-092415-024158

Haniyyah, Z. (2021). Peran Guru Pai Dalam Pembentukan Karakter Islami Siswa Di Smpn 03 Jombang. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 75–86.

Jazuli, A., & Haryono, P. (2023). Peran Pimpinan Pondok Pesantren Dalam Membangun Santri Yang Memiliki Kefakihan Pada Al-Qur’an. Kinerja : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 96–119. Https://Doi.Org/10.33558/Kinerja.V1i1.5854

Latifah, L., Ngalimun, N., Setiawan, M. A., & Harun, M. H. (2020). Kecakapan Behavioral Dalam Proses Pembelajaran Pai Melalui Komunikasi Interpersonal: Behavioral Proficiency In The Pai Learning Process Through Interpersonal Communication. Bitnet: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 5(2), 36–42.

Mahmud, S., & Idham, M. (2017). Strategi Belajar-Mengajar. Syiah Kuala University Press. Https://Books.Google.Com/Books?Hl=Id&Lr=&Id=Bi_Pdwaaqbaj&Oi=Fnd&Pg=Pp1&Dq=Belajar+Mengajar&Ots=Uvpjdqhjnr&Sig=Ltyvunkxhnfwr9oesx2p03vt60m

Mulasi, S., & Saputra, F. (2019). Problematika Pembelajaran Pai Pada Madrasah Tsnawiyah Di Wilayah Barat Selatan Aceh. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 18(2), 269–281.

Mulya, F. A., & Jamilah, J. (2024). Implementasi Pendekatan Joyfull Learning Untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa Pada Pembelajaran Matematika Siswa Mi Perwanida Blitar. Pemijar: Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah Dan Pembelajaran, 1(1), 25–36.

Ningsih, L. K., & Djumali, M. P. (2020). Kejenuhan Belajar Masa Pandemi Covid-19 Siswa Smta Di Kedungwungu Indramayu [Phd Thesis, Universitas Muhammadiyah Surakarta]. Https://Eprints.Ums.Ac.Id/Id/Eprint/87028

Nurherawati. (2023). Gambaran Umum Proses Belajar Mengajar Guru Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Di Sma Negeri 10 Gowa [Personal Communication].

Pratiwi, U. I. (2023). Manajemen Strategi Peningkatan Mutu Ekstrakurikuler Tahfidz Al-Qur’an Di Sma Islam Al-Azhar 22 Cikarang Kabupaten Bekasi. Kinerja : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 78–95. Https://Doi.Org/10.33558/Kinerja.V1i1.5853

Putra, P., Adara, R. A., Tirtajaya, M. D., & Primasari, W. (2024). Redesigning The Learning Plan Of The English For Islamic Banking Course. Paradigma, 21(1), 78–91. Https://Doi.Org/10.33558/Paradigma.V21i1.8329

Putra, P., Sucipto, P. W. A., Kusuma, A. W., & Hamidah, I. (2022). Cerkas System Development: Smart Web-Based Sharia Accounting As A Learning Media. Jrak: Jurnal Riset Akuntansi Dan Komputerisasi Akuntansi, 13(1), 84–98.

Ramadhan, I. (2021). Penggunaan Metode Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Kelas Xi Ips 1. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 358–369.

Ramli, M. (2015). Hakikat Pendidik Dan Peserta Didik. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 5(1). Https://Jurnal.Uin-Antasari.Ac.Id/Index.Php/Tiftk/Article/View/1825

Siti Aulia. (2023). Gambaran Umum Proses Belajar Mengajar Guru Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Di Sma Negeri 10 Gowa [Personal Communication].

Subakti, H., & Prasetya, K. H. (2020). Pengaruh Pemberian Reward And Punishment Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas Tinggi Di Sekolah Dasar. Jurnal Basataka (Jbt), 3(2), 106–117.

Sugiarti, D. Y. (2023). Pengelolaan Profesionalisme Guru Di Era Revolusi Industri 4.0. Kinerja : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 42–60. Https://Doi.Org/10.33558/Kinerja.V1i1.5851

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Https://Digilib.Unigres.Ac.Id/Index.Php?P=Show_Detail&Id=43

Suharti, S. P., Sumardi, M. K., Hanafi, M., & Hakim, L. (2020). Strategi Belajar Mengajar. Jakad Media Publishing. Https://Books.Google.Com/Books?Hl=Id&Lr=&Id=P5z-Dwaaqbaj&Oi=Fnd&Pg=Pp1&Dq=Belajar+Mengajar&Ots=2jmp8srrc0&Sig=Qa0luaxgsxwddusvp3n4wrxjuto

Tanjung, W. U., & Namora, D. (2022). Kreativitas Guru Dalam Mengelola Kelas Untuk Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa Di Madrasah Aliyah Negeri. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 199–217.

Wafiroh, U. L., Arifin, M., & Sholihah, H. (2019). Upaya Guru Pai Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Prosiding Konstelasi Ilmiah Mahasiswa Unissula (Kimu) Klaster Humanoira. Https://Jurnal.Unissula.Ac.Id/Index.Php/Kimuhum/Article/View/8273

Wahid, A. H., Muali, C., & Mutmainnah, M. (2018). Manajemen Kelas Dalam Menciptakan Suasana Belajar Yang Kondusif; Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa. Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 179–194.

Warsah, I., Carles, E., Morganna, R., Anggraini, S., Silvana, S., & Maisaroh, S. (2023). Usaha Guru Mengurangi Kecemasan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Pai. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 31–48.

Downloads

Published

2024-11-14