Tingkat Pelayanan (Level of Service) di Simpang Ruwet Kabupaten Jepara

Level of Service at Simpang Ruwet, Jepara Regency

  • Yayan Adi Saputro Program Studi Teknik Sipil Fakultas Sains dan Teknologi; Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara; Jl.Taman Siswa, Pekeng, Tahunan, Jepara, Indonesia
Keywords: intersection, Level of Service, udder, roundabout

Abstract

Simpang Ruwet Roundabout in Jepara City is a form of traffic engineering to serve road users from General Sudirman, Ringin Raya, Cabbage. Sugiono, AR. Hakim, and HOS. Cokroaminoto roads. The meeting of vehicles with a heavy traffic flow creates a traffic jam at certain times for all directions. This study aims to determine the level of service at the Simpang Ruwet Roundabout in Jepara City, hence, it can provide an evaluation to determine the appropriate policy. Data were gathered from field surveys, including geometric conditions and average daily traffic (LHR). The data was processed based on the 1997 Indonesian Road Capacity Manual (MKJI) to obtain the capacity of each road and the level of road service. The results of the analysis showed the capacity at the roundabout for North West udder, North East udder, South East udder, and South West udder were 2894.98 smp/hour, 2901.87 smp/hour, 2887.59 smp/hour, and 2890.88 smp/hour, respectively. The Level of Service value was 0.45 which is a B category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ansusanto, J. D., & Tanggu, S. (2016). Analisis Kinerja dan Manajemen Pada Simpang Dengan Derajat Kejenuhan Tinggi. Dinamika Rekayasa, 12(2), 79–86.

Arrang, A. T., & Rangan, P. R. (2020). Arus Lalu Lintas, Kapasitas Dan Tingkat Pelayanan Ruas Jalan Dalam Kota Rantepao. Journal Dynamic Saint, 5(1), 874–883. https://doi.org/10.47178/dynamicsaint.v5i1.955

Dipahada, R., Parman, S., & Putro, S. (2014). Analisis Level of Service (LOS) Dalam Mengantisipasi Kemacetan Lalu Lintas Menggunakan SIG di Jalan Utama Kecamatan Kota Kendal. Jurnal Geo Image (Spatial-Ecological-Regional), 3(1), 1–5. https://doi.org/10.15294/geoimage.v3i1.4312

Faisal, R., Sugiarto, Zulfhazli, & Irza, M. (2019). Studi Rekayasa Lalu Lintas Pada Simpang Tujuh Ulee Kareng Dengan Merencanakan Bundaran (Roundabout). Teras Jurnal, 9(1), 51–62.

Idham, M., & Ruslan. (2020). Penentuan Jenis Tikungan dan Geometrik Jalan (Studi Kasus: Jalan Kayu Api Kuala Penaso, Kecamatan Talang Muandau). Jurnal Tekla : Inovtek Seri Teknik Sipil Dan Aplikasi, 2(2), 74–80.

Jeklin, A. (2016). 済無. 1(July), 1–23.

Permana, A. W., Arifin, M. Z., & Bowoputro, H. (2017). Kajian Kinerja Simpang Bersinyal Bundaran Kecil dan Simpang Tambun Bungai di Palangka Raya Kalimantan Tengah. Rekayasa Sipil, 11(1), 65–73. https://doi.org/10.21776/ub.rekayasasipil.2017.011.01.9

Rahmat, H., & Lubis, F. (2016). Evaluasi Tikungan Pada STA 40+100 di Ruas Jalan Simpang Lago-Sekijang Mati. Siklus : Jurnal Teknik Sipil, 2(2).

Rosadi, T. D., Sugiarto, & Anggraini, R. (2019). Penggunakan Okupansi dan Komposisi Kendaraan Untuk Menentukan Ekivalensi Mobil Penumpang (EMP) Pada Lalu Lintas Campuran Di Bundaran Empat Lengan. Teras Jurnal, 9(2), 125–132.

Rumambi, R. C. (2018). Evaluasi Kapasitas dan Tingkat Pelayanan Ruas Jalan A.A. Maramis Manado. Jurnal Ilmiah Realtech, 14(2), 197–200. https://doi.org/10.52159/realtech.v14i2.56

Saputro, Y. A., & Umam, K. (2021). Analisis Kinerja Bundaran Tugu Pancasila Jl. Diponegoro Kabupaten Jepara. JITek: Jurnal Ilmiah Teknosains, 7(2).

Sufanir, A. M. S. (2017). Pemeriksaan Kesesuaian Kriteria Fungsi Jalan dan Kondisi Geometrik Simpang Akibat Perubahan Dimensi Kendaraan Rencana. Rekayasa Sipil, 11(2), 102–107.

Sumina. (2015). Analisis Simpang Tak Bersinyal Dengan Bundaran. Jurnal Teknik Sipil Dan Arsitektur, 17(21), 1–12.
Published
2022-07-07