Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pedagang Pasar Dalam Menggunakan Pembiayaan Mikro iB Pada Bank Syariah Indonesia Kantor Cabang Bekasi

Authors

  • Sri Adinda Universitas Islam 45
  • Rizal Fahlevi Universitas Islam 45

DOI:

https://doi.org/10.33558/attamwil.v3i1.9602

Keywords:

Product Knowledge, Consumer Behaviour, Bank Service, Interest

Abstract

This research aimed to find out how the influence of product knowledge, consumer behaviour and service of BRI Syariah Bank employees on the interest of Bekasi traditional market traders in using Mikro iB financing. Respondents in this research were 60 market traders located in the Bekasi City area in the period January - February 2020. Method this research is quantitative research to examine the effect of independent variable on the dependent variable. The analysis technique used is multiple linear regression. The results of this study found that product knowledge, consumer behaviour and bank services have a positive and significant on the interest of Bekasi market traders in using Sharia Micro IB financing. simultaneously product knowledge, consumer behaviour and bank services affect the interest of bekasi market traders in using Sharia Mikro iB financing market in using Sharia Mikro iB financing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adhimatra, A., & Noviari, N. (2018). Faktor Yang Memengaruhi Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi Pada Kantor Pelayanan Pajak Pratama Denpasar Timur. Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 25(1), 717–744.
Adi, F., Sumarwan, U., & Fahmi, I. (2018). Pengaruh Faktor Sikap, Norma Subjektif, Demografi, Sosioekonomi Serta Literasi Keuangan Syariah Dan Konvensional Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa. Al-Muzara’ah, 5(1), 1–20. Https://Doi.Org/10.29244/Jam.5.1.1-20
Afdholy, N. (2019). Perilaku Konsumsi Masyarakat Urban Pada Produk Kopi Ala Starbucks. Satwika: Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial, 3(1), 43–53.
Akbar, A. (2018). Analisis Transaksi Akad Salam Dalam Jual Beli Online. Eksisbank: Ekonomi Syariah Dan Bisnis Perbankan, 2(2), 11–17. Https://Doi.Org/10.37726/Ee.V2i2.47
Al Yozika, F., & Khalifah, N. (2017). Pengembangan Inovasi Produk Keuangan Dan Perbankan Syariah Dalam Mempertahankan Dan Meningkatkan Kepuasan Nasabah. Jurnal Ilmiah Edunomika, 1(02).
Aliah, H. (2011). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Penerapan Prinsip-Prinsip Syariah Terhadap Kepuasan Nasabah Kpr Di Bni Syari’ah Cabang Semarang. Skripsi Ilmu Ekonomi Islam Iain Walisongo, Semarang.
Alinsari, N. (2020). Peningkatan Literasi Keuangan Pada Umkm Melalui Pelatihan Dan Pendampingan Pembukuan Sederhana. Magistrorum Et Scholarium: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 256–268.
Anggraini, F., & Budiarti, A. (2020). Pengaruh Harga, Promosi, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Dimediasi Kepuasan Pelanggan Pada Konsumen Gojek. Jurnal Pendidikan Ekonomi (Jupe), 8(3), 86–94. Https://Doi.Org/10.26740/Jupe.V8n3.P86-94
Ansori, M., & Iswanti, S. (2014). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Citapustaka Media.
Ayu Krishna Yuliawati, M., Rofi Rofaida, S., Mohamad Sapari Dwi Hadian, M., Gautama, B. P., Aryanti, A. N., & Se, M. (2021). Kebangkitan Umkm Melalui Inovasi Geoproduk Berbasis Geodiversity & Kearifan Lokal. Penerbit Andi.
Budiarto, R., Putero, S. H., Suyatna, H., Astuti, P., Saptoadi, H., Ridwan, M. M., & Susilo, B. (2018). Pengembangan Umkm Antara Konseptual Dan Pengalaman Praktis. Ugm Press.
Darmawan, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif.
Evasari, A. D., Utomo, Y. B., & Ambarwati, D. (2019). Pelatihan Dan Pemanfaatan E-Commerce Sebagai Media Pemasaran Produk Umkm Di Desa Tales Kecamatan Ngadiluwih Kabupaten Kediri. Cendekia: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 75–84.
Fadhilah, N. A., Putra, P., Rahmawati, R., & Basri, H. (2021). Optimalisasi Umkm Dalam Pemanfaatan Teknologi Digital Di Masa Pandemi Covid-19 Di Lingkungan Kecamatan Cibitung, Kabupaten Bekasi. Devosi, 2(2), 26–30.
Farhan, M., Novriansa, A., Kalsum, U., & Mukhtaruddin, M. (2020). Pengenalan Akuntansi Bagi Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Desa Kota Daro, Kabupaten Ogan Ilir. Sricommerce: Journal Of Sriwijaya Community Services, 1(1), 47–54. Https://Doi.Org/10.29259/Jscs.V1i1.11
Firdaus, M. I., Azizah, P. N., & Sa’adah, R. (2022). Pentingnya Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Umkm Di Era 4.0. Jurnal Graha Pengabdian, 4(2), 154–162.
Fitri, R., & Murtani, A. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Dan Pelayanan Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Produk Tabungan Mambrur Pada Pt. Bank Syariah Mandiri Kc Setia Budi Medan. Jurnal Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis, 1(1), 91–102.
Gumilang, H., & Putra, P. (2020). Analisis Kualitas Layanan Frontliner Terhdap Pertumbuhan Dana Pihak Ketiga Studi Pada Pt Bank Syariah Mandiri Cabang Bekasi Pondok Gede. Paradigma, 17(2), 42–56. Https://Doi.Org/10.33558/Paradigma.V17i2.2311
Hanggraeni, D. (2021). Strategi Bisnis Dan Manajemen Risiko Dalam Pengembangan Umkm Di Indonesia (Vol. 1). Pt Penerbit Ipb Press.
Hanim, L., Soponyomo, E., & Maryanto, M. (2021). Pengembangan Umkm Digital Di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2 (1), 30–39.
Hanum, Z., & Hidayat, S. (2017). Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Dalam Keputusan Pembelian Sepatu Merek Nike Di Kota Medan. Jurnal Bisnis Administrasi, 6(1), 37–43.
Hapsoro, B. B., Palupiningdyah, P., & Slamet, A. (2019). Peran Digital Marketing Sebagai Upaya Peningkatan Omset Penjualan Bagi Klaster Umkm Di Kota Semarang. Jurnal Abdimas, 23(2), 117–120.
Hilyatin, D. L. (2019). Preferensi Permodalan Pedagang Pasar Wage Purwokerto, Penguatan Destinasi Keuangan Dan Perbankan Syariah Vis A Vis Rentenir Di Pasar Tradisional. El-Jizya: Jurnal Ekonomi Islam, 7(2), 215–235.
Juliandi, A., & Andriani, D. (2019). Studi Perilaku Konsumen Perbankan Syariah. Lembaga Penelitian Dan Penulisan Ilmiah Aqli.
Kementrian Koordinator Bidang Perekonomian Republik Indonesia. (2021). Umkm Menjadi Pilar Penting Dalam Perekonomian Indonesia—Kementerian Koordinator Bidang Perekonomian Republik Indonesia. Https://Ekon.Go.Id/Publikasi/Detail/2969/Umkm-Menjadi-Pilar-Penting-Dalam-Perekonomian-Indonesia
Khoiriyah, U., & Putra, P. (2022). Analisis Jalur Pengaruh Pengambilan Keputusan Bertransaksi Melalui Bsi Mobile. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(3).
Khoiriyah, U., Syam, A. H. B., Larasati, L., Maulana, M. D., & Rahmawati, R. (2022). Analisis Profitabilitas Bank Syariah Swasta Di Indonesia Sebelum Dan Sesudah Covid-19 (Dengan Menggunakan Metode Horizontal). Shafin: Sharia Finance And Accounting Journal, 2(1), 21–33.
Komara, B. D., Setiawan, H. C. B., & Kurniawan, A. (2020). Jalan Terjal Umkm Dan Pedagang Kecil Bertahan Di Tengah Pandemi Covid-19 Dan Ancaman Krisis Ekonomi Global. Jurnal Manajemen Bisnis, 17(3), 342–359.
Maharani, S. A., & Putra, P. (2018). Optimalisasi Wakaf Dalam Sektor Pendidikan. Maslahah (Jurnal Hukum Islam Dan Perbankan Syariah), 9(1), 103–112.
Marpaung, N. N. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Air Minum Isi Ulang “Biru” Di Jl. Jembatan 5 Pondok Timur–Kota Bekasi. Parameter, 5(1), 12–25.
Nastiti, N., Hartono, A., & Ulfah, I. F. (2020). Pengaruh Religiusitas, Pengetahuan Perbankan, Pengetahuan Produk Perbankan, Pengetahuan Pelayanan Perbankan, Dan Pengetahuan Bagi Hasil Terhadap Preferensi Menggunakan Jasa Perbankan Syariah. Asset: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 1(1). Https://Doi.Org/10.24269/Asset.V1i1.2554
Nurlan, F. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Cv. Pilar Nusantara.
Ojk. (2020). Statistik Pebankan Syariah 2015-2019. Www.Ojk.Go.Id
Prakosa, Y. B., & Tjahjaningsih, E. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Gaya Hidup, Dan Pengetahuan Produk Terhadap Proses Keputusan Pembelian Sepeda Lipat Di Kota Semarang. Inobis: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 4(3), 361–374. Https://Doi.Org/10.31842/Jurnalinobis.V4i3.189
Rahmawati, R. (2013). Strategi Peningkatan Efisiensi Biaya Pada Bank Umum Syariah Berbasis Stochastic Frontier Approach Dan Data Envelopment Analysis. Bulletin Of Monetary Economics And Banking, 17(4), 457–480.
Romdhoni, A. H., & Sari, D. R. (2018). Pengaruh Pengetahuan, Kualitas Pelayanan, Produk, Dan Religiusitas Terhadap Minat Nasabah Untuk Menggunakan Produk Simpanan Pada Lembaga Keuangan Mikro Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 4(02), 136. Https://Doi.Org/10.29040/Jiei.V4i02.307
Sudarso, A., Hidayatulloh, A. N., Kurniullah, A. Z., Purba, B., Sudarmanto, E., Revida, E., Yuniwati, I., Irawati, H., Abdilah, L. A., & Butarbutar, M. (2022). Desain Penelitian Bisnis: Pendekatan Kuantitatif.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif Dan R&D. Alfabeta Bandung.
Sumaryo, A., & Putra, P. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Intensi Masyarakat Menjadi Nasabah Bank Syariah Ditinjau Dari Planned Behaviour Theory (Survei Pada Masyarakat Kota Bekasi). Maslahah (Jurnal Hukum Islam Dan Perbankan Syariah, 12(1), 49–59.
Wandani, D., & Simanjuntak, M. (2019). Kepribadian, Motivasi, Dan Perilaku Komplain Berdasarkan Suku. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 12(3), 236–247. Https://Doi.Org/10.24156/Jikk.2019.12.3.236
Wibowo, F., Khasanah, A. U., & Putra, F. I. F. S. (2022). Analisis Dampak Kehadiran Pasar Modern Terhadap Kinerja Pemasaran Pasar Tradisional Berbasis Perspektif Pedagang Dan Konsumen Di Kabupaten Wonogiri. Benefit: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 7(1), 53–65. Https://Doi.Org/10.23917/Benefit.V7i1.16057

Downloads

Published

2024-06-08