Analisis Theory Of Planned Behavior Untuk Mengetahui Minat Nasabah Melakukan Gadai Emas Di Bank Syariah
DOI:
https://doi.org/10.33558/attamwil.v1i2.5724Keywords:
Islamic Bank, Interests, Strategies, Theory of Planned BehaviorAbstract
This study aims to determine the effect of the components in Theory of Planned Behavior on customer interest in pawning gold in Islamic banks, as well as analyzing the suitability of strategies used by Islamic banks with customer needs and desires. The sample used was 100 customers as the object of research. Data management in this study uses the SPSS Statistics 21 application as a tool to analyze data, by performing test analysis techniques research instrument through validity test and reliability test, classical assumption test and multiple linear regression test interest. While the perceived behavioral control variable has a positive but not significant effect on interest. The results of the F-test of attitudes toward behavior, subjective norms and perceived behavioral control have a positive and significant effect simultaneously on interest. The result of the coefficient of determination test (R2) is 0.587, which means that the contribution of the independent variables (attitude towards behavior, subjective norms, perceived behavioral control) affects the dependent variable (interest) by 58.7% and the remaining 41.3% is influenced by variables outside the model. The results of this study also show that the strategy used by Bank BJB Syariah Pondok Gede Sub-Branch Office is in accordance with the needs and desires of customers.
Downloads
References
Bahari, N. P., Nugroho, L., Badawi, A., & Hidayah, N. (2021). Analisa Manfaat Pembiayaan Gadai Emas Syariah: Studi Kasus Bank Syariah Mandiri-Tomang Raya. Jurnal REKSA: Rekayasa Keuangan, Syariah Dan Audit, 8(1), 15–30.
Binalay, A. G., Mandey, S. L., & Mintardjo, C. M. (2016). Pengaruh Sikap, Norma Subjektif Dan Motivasi Terhadap Minat Beli Secara Online Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Di Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 4(1).
BJB KCP Pondok Gede. (2019). Laporan Internal Bank BJB Syariah Kantor Cabang Pembantu Pondok Gede.
Cahya, B. T. (2019). Pengaruh Motivasi dan Kemajuan Teknologi Terhadap Minat Investasi Saham. Al-Masharif: Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Keislaman, 7(2), 192–207.
Cruz, L. da, Suprapti, N. W. S., & Yasa, K. (2015). Aplikasi theory of planned behavior dalam membangkitkan niat berwirausaha bagi mahasiswa fakultas ekonomi unpaz, dili Timor Leste. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 4(12), 895–920.
Damayanthi, K. S. R. D., Edy Sujana, S., Herawati, N. T., & AK, S. (2017). Pengaruh norma subyektif, sikap pada perilaku, persepsi kontrol perilaku terhadap niat melakukan pengungkapan kecurangan (whistleblowing)(Studi empiris pada mahasiswa akuntansi program S1 dan program D3 Universitas Pendidikan Ganesha). JIMAT (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi) Undiksha, 8(2).
Dewi, I. G. A. A. P. (2018). Intensi Masyarakat Berinvestasi pada Peer to Peer Lending: Analisis Theory of Planned Behavior. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Bisnis, 3(2), 118–132.
Firdaus, A., & Sutrisna, E. (2017). Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Minat Konsumen Membeli Produk Perumahan (Kasus Pada Perumahan Surya Mandiri Teropong Pt. Efa Artha Utama).
Fitri, R., & Murtani, A. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Dan Pelayanan Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Produk Tabungan Mambrur Pada Pt. Bank Syariah Mandiri Kc Setia Budi Medan. Jurnal Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis, 1(1), 91–102.
Fitriana, W. (2019). Strategi pemasaran produk gadai (rahn) dalam menarik minat nasabah pada pegadaian Syariah Cabang Pekalongan.
Gusniwati, M. (2015). Pengaruh kecerdasan emosional dan minat belajar terhadap penguasaan konsep matematika siswa SMAN di Kecamatan Kebon jeruk. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(1).
Hutagalung, M. A. K. (2019). Analisa pembiayaan gadai emas di pt. Bank syari’ah mandiri kcp setia budi. Jurnal Al-Qasd Islamic Economic Alternative, 1(1), 116–126.
Manahaar, P. (2019). Implementasi Gadai Syariah (Rahn) Untuk Menunjang Perekonomian Masyarakat di Indonesia. Dialogia Iuridica, 10(2), 97–104.
Muhson, A. (2006). Teknik analisis kuantitatif. Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta, 183–196.
Nuryana, F. (2016). Pengaruh Sikap, Norma Subjektif Dan Kontrol Perilaku Terhadap Niat Kepatuhan muzakki pegawai Negeri Sipil (PNS) Dalam Membayar Zakat Profesi Pada Badan Amil Zakat (Baz) Kabupaten Sumenep”. NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial Dan Keagamaan Islam, 13(2), 383–416.
Permana, E. (2021). Strategi Bisnis Bank BJB Syariah Kantor Cabang Pembantu Pondok Gede [Personal communication].
Putra, P. (2016a). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengarugi Intensi Muzaki Membayar Zakat: Sebuah Survey pada Masyarakat Kota Bekasi. Maslahah, 7(1), 99–109.
Putra, P. (2016b). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengarugi Intensi Muzaki Membayar Zakat: Sebuah Survey pada Masyarakat Kota Bekasi. MASLAHAH (Jurnal Hukum Islam Dan Perbankan Syariah), 7(1), 99–109.
Putra, P. (2021). Menilik Niat Masyarakat berpartisipasi dalam Crowdfunding pada Masa Pandemi Covid 19:(Studi Implementasi konsep Planned Behaviour Theory). Paradigma, 18(2), 73–83.
Setiadewi, D., & Kaukab, M. E. (2022). Faktor Determinan Perilaku Bertransaksi Pada E-Commerce. Jamasy: Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Perbankan Syariah, 2(5), 1–19.
Setiawan, I. (2016). Penerapan gadai emas pada bank syariah perspektif hukum ekonomi islam. Al-Daulah: Jurnal Hukum Dan Perundangan Islam, 6(1).
Subagiyo, R. (2014). Tinjauan Syariah Tentang Pegadaian Syariah (Rahn). IAIN Tulungagung Research Collections, 1(1), 161–184.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Alfabeta Bandung.
Sukmaningrum, S., & Rahardjo, M. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Niat Berwirausaha Mahasiswa Menggunakan Theory Of Planned Behavior (Studi Pada Mahasiswa Pelaku Wirausaha Fakultas Ekonomika Dan Bisnis Universitas Diponegoro). Diponegoro Journal of Management, 6(3), 471–482.
Sumaryo, A. P., Purnama. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Intensi Masyarakat Menjadi Nasabah Bank Syariah Ditinjau Dari Planned Behaviour Theory (Survei Pada Masyarakat Kota Bekasi). MASLAHAH (Jurnal Hukum Islam Dan Perbankan Syariah), Vol 12 No 1 (2021): Maslahah : Jurnal Hukum Islam dan Perbankan Syariah, 49–59.
Surepno, S. (2018). Studi Implementasi Akad Rahn (Gadai Syariah) Pada Lembaga Keuangan Syariah. TAWAZUN: Journal of Sharia Economic Law, 1(2), 174–186.
Syarfi, S. M., & Asandimitra, N. (2020). Implementasi theory of planned behavior dan risk tolerance terhadap intensi investasi peer to peer lending. Jurnal Ilmu Manajemen, 8(3), 864–877.
Tersiana, A. (2018). Metode penelitian. Anak Hebat Indonesia.
Wedayanti, N. P. A. A., & Giantari, I. G. A. K. (2016). Peran pendidikan kewirausahaan dalam memediasi pengaruh norma subyektif terhadap niat berwirausaha.
Widianingsih, R., Sunarmo, A., & Primasari, D. (2015). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Implementasi E-Commerce Oleh Umkm Di Kabupaten Banyumas Berdasar Theory Of Planned Behavior. Sustainable Competitive Advantage (SCA), 5(1).