Pengaruh Penerapan Sistem Operasional Digitalisasi Perbankan Syariah Terhadap Kinerja Karyawan Dalam Peningkatan Kualitas SDM

Authors

  • Metha Nur Hamidah
  • Purnama Putra Universitas Islam 45, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33558/attamwil.v3i2.10143

Keywords:

Path Analysis, Digitalization, Employee Performance, HQ Quality

Abstract

The researchs aims to analyze the effect of the digitalization operational system on employee performance in improving the quality of human resources at Bank Syariah Indonesia. The sample in this study was taken based on the population of employees at Islamic Banks totaling 3,493 employees using purposive sampling technique with a sample of 97 employees. The data processing method uses multiple regression methods with statistical tests first. Statistical tests consist of t test, f test, coefficient of determination (R2). The analysis technique in this study is path analysis which aims to calculate the effect of one or more independent variables on other dependent variables. The results showed that the value of the digitalization operational system had a positive effect on employee performance and the digitalization operational system, employee performance had an effect on improving the quality of human resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amrillah, M. U. (2020). Urgensi Pembentukan Undang-Undang Digital Banking Bagi Perbankan Syariah Di Indonesia. Jurnal Lex Renaissance, 5(4). https://doi.org/10.20885/JLR.vol5.iss4.art12

Angelika Yanuar Kirana, Mohamad Saifudin, Muhammad Miftachul Mukhlisin, Nina Fatmawati, & Mochammad Isa Ansori. (2023). Transformasi Digital terhadap Sumber Daya Manusia sebagai Upaya Meningkatkan Kapabilitas Perusahaan. Digital Bisnis: Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen Dan E-Commerce, 2(4), 19–36. https://doi.org/10.30640/digital.v2i4.1707

APJII. (2024). APJII Jumlah Pengguna Internet Indonesia Tembus 221 Juta Orang. https://apjii.or.id/berita/d/apjii-jumlah-pengguna-internet-indonesia-tembus-221-juta-orang

Ardyansyah, F. (2023). Manajemen Pemasaran Syariah Berbasis Digital Pada Tabungan Easy Wadiah Di BSI KCP Lamongan Dalam Upaya Meningkatkan Minat Nasabah. Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 6(2), 612–624.

Arya Pering, I. M. A. (2020). Kajian Analisis Jalur Dengan Structural Equation Modeling (Sem) Smart-Pls 3.0. Jurnal Ilmiah Satyagraha, 3(2), 28–48. https://doi.org/10.47532/jis.v3i2.177

Azmy, A. (2015). Pengembangan Kompetensi Sumber Daya Manusia untuk Mencapai Career Ready Professional di Universitas Tanri Abeng. Binus Business Review, 6(2), 220. https://doi.org/10.21512/bbr.v6i2.971

Bela, N. E., Fahlevi, R., Putra, P., & Khoiriyah, U. (2024). Pengaruh Profitabilitas dan Likuiditas Terhadap Zakat Perusahaan Pada Bank Umum Syariah di Indonesia. Jurnal Keuangan Dan Perbankan, 20(2), 129–142.

Firmansyah, M., & Masrun, M. (2021). Esensi perbedaan metode kualitatif dan kuantitatif. Elastisitas: Jurnal Ekonomi Pembangunan, 3(2), 156–159.

Herawati, Y., Sayuti, A. J., Widarti, G. A. O., & Setiawan, H. (2020). Keterkaitan antara keterlibatan karyawan, dan kinerja karyawan: Kreativitas karyawan sebagai variabel mediasi. AKUNTABEL: Jurnal Ekonomi Dan Keuangan, 17(2), 241–246.

Hoar, M. R., Kurniawan, I. S., & Herawati, J. (2021). Kinerja karyawan: Peran kualitas sumber daya manusia, lingkungan kerja, dan budaya organisasi. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 6(2), 475–481.

Imran, A. F., Bado, B., & Solikhatun, I. (2023). Banking Digitalization through Self-Service Technology toward Customer Behavior at Bank Syariah Indonesia (BSI) Yogyakarta City. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(3), 4466–4473.

Khoiriyah, U., & Putra, P. (2022). Analisis Jalur Pengaruh Pengambilan Keputusan Bertransaksi Melalui BSI Mobile. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(3), 2522–2535.

Kusmaningtyas, A. (2014). Pengaruh Budaya Organisasi Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kepuasan Kerja Dan Kinerja Karyawan Pada PT. Bank Muamalat Indonesia Divisi Konsumer Area Cabang Surabaya. JMM17: Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Manajemen, 1(01). http://jurnal.untag-sby.ac.id/index.php/jmm17/article/view/314

Kusuma, A. W., Isfandayani, I., Putra, P., Isnandar, F. R., & Fahlevi, R. (2023). Penguatan Manajemen Pemasaran Syariah Berbasis Digital. Al-Ihsan: Journal of Community Development in Islamic Studies, 2(1), 14–32. https://doi.org/10.33558/alihsan.v2i1.7044

Mamun, S., & Ningsih, T. H. (2021). Implementasi Strategi Layanan Teknologi Digital Banking dan Service Quality dalam Perspektif Nasabah pada Perbankan Syariah (Study kasus pada Bank Syariah Mandiri KCP Tomang). Jurnal Ekonomi Syariah Pelita Bangsa, 6(02), 223–233. https://doi.org/10.37366/jespb.v6i02.249

Muchlis, M. (2020). Peran Bank Syariah Sebagai Penopang Ekonomi Di Masa New Normal. Problematika Ekonomi Dan Pandemi Covid-19. https://www.academia.edu/download/65282326/Anas_Iswanto_dkk_Problematika_Ekonomi_Covid_19_Bunga_Rampai_25_Tahun_Program_DIE_2020.pdf#page=76

OJK. (2024). Sharia Banking Statistics. Otoritas Jasa Keuangan.

Prastiwi, N. L. P. E. Y., Ningsih, L. K., & Putrini, K. P. (2022). Peran Kualitas Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Kinerja Pegawai: Self Esteem Sebagai Variabel Intervs. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 7(1), 78–88. https://doi.org/10.38043/jimb.v7i1.3521

Purmianti, A. T., & Fahlevi, R. (2022). Analisis SWOT Dalam Strategi Pemasaran Produk Tabungan BTN Batara iB Pada Bank BTN Syariah. At-Tamwil: Journal of Islamic Economics and Finance, 1(1), 84–100. https://doi.org/10.33558/attamwil.v1i1.5665

Putra, P., Putri, E. I., & Khoiriyah, U. (2023). Evaluasi Strategi Pemasaran Produk Pembiayaan Multimanfaat Ib Pada Masa Pandemi (Studi Kasus Bank Btn Syariah Kantor Cabang Bekasi). Jurnal Justisia Ekonomika: Magister Hukum Ekonomi Syariah, 7(1). https://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JE/article/view/18282

Retnilasari, E., & Putra, P. (2019). Pengaruh Program Pelatihan Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia Terhadap Peningkatan Kemampuan dan Kinerja Karyawan PT. Bank Syariah Mandiri. MASLAHAH (Jurnal Hukum Islam Dan Perbankan Syariah), 10(2), 49–61.

Siregar, S., & Pradesyah, R. (2023). Pengaruh Digitalisasi Perbankan Melalui Self Service Technology Terhadap Kepuasan Nasabah Penggunaan Layanan Digital Bank Syariah Pada Bank Syariah Indonesia KCP Kabanjahe. Al-Sharf: Jurnal Ekonomi Islam, 4(2), 114–128.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. https://digilib.unigres.ac.id/index.php?p=show_detail&id=43

Triyanti, D., Kaban, R. F., & Iqbal, M. (2021). Peran Layanan Mobile Banking dalam Meningkatkan Kepuasan dan Loyalitas Nasabah Bank Syariah. Jurnal Muhammadiyah Manajemen Bisnis, 2(1), 51–62.

Yasir Tsany, M. F., Putra, P., & Tirtajaya, M. D. (2022). Analisis Efisiensi Kinerja Unit Usaha Syariah Di Indonesia Dengan Metode Data Envelopment Analysis Dan Rasio Eagles. At-Tamwil: Journal of Islamic Economics and Finance, 1(1), 17–33. https://doi.org/10.33558/attamwil.v1i1.5661

Downloads

Published

2024-12-09